• Catuur en Nultuur
  • door Dirk Sijmons

  • TENTOONSTELLING CONSTELLATIES
  • 22 april 2012
  • Galerie 37 Groot Heiligland 37 2011 EP Haarlem

  • ...... de man van de processen en de emergente orde die daar uit voort komt. Gewoon beginnen te werken en zien waar je uitkomt. Een mooi werk van hem begon met een speelgoed kraan voor zijn zoontje en eindigde in een enorme meer dat drie meter hoge structuur. De orde die oprijst uit het combineren en recombineren van kleine elementen....
    Lees meer
  • Prieel van de prieelvogel.


  • NGC5194

  • Vedute
  • Peter van der Heijden
    2011

  • Het manuscript oogt als een blok versteende zandwoestijn met sedimentaire gelaagdheid als bladzijden van een nat geworden boek. Het bevat ook een glas, dat tot de rand gevuld met water, op een afgesproken plek wordt geplaatst. Er openbaart zich vervolgens een wonder in de vorm van een monumentaal draaikolkje.De 'afgesproken plek' is het enige zichtbare detail in de zandvlakte en lijkt op een verchroeide ufo-landingsplaats. Welk verhaal nu precies verteld wordt is prettig onduidelijk maar talloze associaties dringen zich op: De woestijn als locatie van veel Bijbelse plagen, maar ook Bijbelse wonderen en verschijningen die meestal plaatsvonden in verstilde eenzaamheid van de aanschouwer. Of betreft het hier een fata morgana die in zijn spiegeling eindeloze watervlakten kan toveren. De titel: NGC 5194 of M 51, gegoogled op computer, levert als resultaat een fraaie spiraalnevel, de M 51 Whirlpool Galaxy. Hier ontvouwt zich de ware afmeting van manuscript 0182. De woestijn als mooiste plek om de onmetelijke sterrenhemelen te ontwaren en bestuderen. Is ieder watermolecuul zelf een galaxie waar op zijn minst op één planeet ook sprake is van leven. De draaikolk als 'eye of the believer'.


  • NB:Een nieuwe NGC namelijk NGC 5195 is in 2012 speciaal gemaakt voor Nies Medema en Douwe van den Berg


  • FRENK ONTDEKT EEN KUNSTWERK
  • FRENK DER NEDERLANDEN
  • 20 november 2006

  • .... Met de nodige moeite klimt hij uit het beeld, zijn gezicht is zwart van het lassen. Naast het kunstwerk ligt een grote stapel staven, stuk voor stuk voorzien van reflectoren.

  • foto Caro Bonink

  • “Zesduizend zijn het er, maar ik kan er eentje naast zitten,” zegt Vendel grijnzend. “De reflectoren weerkaatsen s avonds de lampen van passerende auto’s en dat geeft een prachtig subtiel effect, alsof de staven besproeid zijn met druppeltjes licht.” Het kunstwerk wordt gemaakt in opdracht van stadsdeel Osdorp, dat de entree naar de nieuw- bouwwijk De Aker wilde markeren. De werktitel is Zwerm. Vendel (Haarlem, 1964): “Toen ik me in de geschiedenis van dit gebied verdiepte, kwam ik er- achter dat hier vroeger plantenkassen en boeren- bedrijven stonden. Dan ga je zitten denken, maar het ene idee na het andere sneuvelde. Te groot, te duur, te gevaarlijk, gewoon stom of vandalismegevoelig. Maar toen ik de muggen boven de sloot zag dansen, kreeg ik het idee voor dit ontwerp. Het voelde meteen goed....lees verder
  • Meekijken
  • door:Peter Sneep
  • Nederlands Dagblad April 2014

  • Overal op straat en langs snelwegen en in parken zie je kunst. Onze verslaggever gaat ervoor zitten en laat het kunstwerk op zich inwerken. Hij zoekt iemand op die meer over het kunstwerk weet. Vandaag: Cordon sanitaire van kunstenaar Paul Vendel.cordon

  • De journalist: In de tuin van verzorgingshuis Rijckehove aan de Tsjaikovskistraat in Capelle aan den IJssel staat dit kunstwerk. Bij navraag wist men niet wat het kunstwerk betekende. ‘Er stond geen titel bij en ook geen naam van een kunstenaar’, mailt ND-lezer Tineke Visser, die het kunstwerk ter bespreking heeft aangedragen. Het kunstwerk is een grote metalen bol, waaruit een groot aantal buizen van gelijke dikte steken. De buizen zijn ongeveer even lang. Het kunstwerk staat in een kleine rond vijver met een betonnen rand. De buizen die naar beneden steken, stutten de bol en houden hem op z’n plek. Toch lijkt het dat door deze constructie de bol zweeft als een ruimteschip en bijna geen gewicht heeft. lees meer.......


  • KM
  • door Harald Schole
  • 2011

  • ....natuurkundige oervormen en structuren die zich lijken te herhalen. In zijn werk is een minutieuze ambachtelijkheid verborgen. Materialen, technische eigenschappen en ruimtelijke condities wijzen hem de weg. Het werk bezit daardoor een logica en een sterke uitstraling. Vendel hanteert een vormentaal die een schoonheid bezit vergelijkbaar met de ragfijne gietijzeren constructies van botanische kassen uit de negentiende eeuw. In het werk is een groeiproces af te lezen, alsof de kunstenaar de ontstaansgeschiedenis van het werk wil prijsgeven. Vele kleine bijna gelijkvormige onderdelen worden onderling stevig verbonden en vormen samen één groot geheel. Een beeld met een eigen vorm.
    Lees meer...
  • Onderdelen voor het maken van Stratum.


  • Smaak
  • Xandra de Jongh
  • 2011

  • Kunstenaar Paul Vendel maakte voor de enorme vide in het nieuwe kantoorgebouw van de Belasting in Doeitinchem een vier meter hoge sculptuur. Drie meter zwevend boven de grond doet het silhouet van het transparante, flesgroene beeld denken aan de langgerekte wervelkolom van een onbekend wezen. Of een enorme liaan van geregen insectenvleugels.
  • lees meer

  • detail Stratum


  • In de polder wordt het proppen met de kunst.
  • HENRICO PRINS
  • 16 december 1994

  • Als er geen modder ligt, ligt er stront. En waar toevallig geen stront is, glij je door de blubber. In deze drassige dagen is de Flevopolder tussen Almere en het Muiderzand een wel erg bizarre plek voor een tentoonstelling.... Het is een vervolg op het vorig jaar gehouden uitwisselingsproject Exchange/ Moskou. Dezelfde deelnemers verrijkten de 'openbare ruimte' in de Russische hoofdstad met kunst. Vooruitlopend daarop hingen Vincent de Boer, Paul Vendel en Michiel Voet de wanden van een Moskouse galerie vol met roebel-biljetten. Tussen dat geld viel eerst nog het woord 'son' te lezen, Russisch voor 'droom'.


  • Kort na de opening stond er helemaal niks meer: dankbaar waren kunstminnaars aan het plunderen geslagen. Voor een herhaling van die gebeurtenis hoeven ze in de polder niet zo bang te zijn. lees meer